اعجاز ادبی راه کارهای عملی مقابله با فتنه از منظر قرآن
ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 

 

 

مقدمه  

    مهم ترین « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن »  اتحاد و عمل نمودن به اخلاق فاضله اي است كه در قرآن و نهج البلاغه و اعمال و رفتار ائمه ی معصومین(ع) سفارش شده است اگرملت ما خود را به تقوا، ايثار، ولايت پذيري، پرهيز از دنياگرايي، تجملات و ... عادت دهند كشور ما چنان ساختار فرهنگي محكمي پيدا خواهد كرد كه هيچ ابرقدرتي در هيچ زماني نمي تواند كوچك ترين ضربه اي به آن وارد كند. اعجاز ادبي قرآن مربوط به اشاراتي است كه از گوشه هاي سخن حق تعالي آشكار گشته ، از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت انسان ها ست و كار آن ساختن انسان است ، راه سعادت را به ما نشان مي دهد و اعجاز آن راه كارهايي است كه با فصاحت و بلاغت منحصر به فرد ، مكارم اخلاق را به ما يادآور مي شود تا مانند اسلحه اي در مبارزه با فتنه به كار گيريم و دشمنان را از پاي درآوريم .

وجوه اعجاز ادبي قرآن در مبارزه با فتنه براساس دقت و درك عظمت آن بسيار زياد است و هرچه تعمق در آن بيشتر شود به ابعاد ديگري از اين اعجاز نمي توان رسيد .

« واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» : « به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» (آل عمران، آیه ی 103)

حضرت امام (ره) در تبیین آیه ی مذکور می فرمایند: لکن دستور خدا دستور « واعتصموا بحبل الله» است .این که مهم است، این است که تنها این نباشد که همه با هم در یک امر مجتمع باشید و متفرق نباشید، امر این است که همه با هم اعتصام به « حبل الله» بکنید، راه ، راه حق باشد توجه به حق باشد و اعتصام به راه حق باشد. انبیاء آمده اند که همه را در راه حق مجتمع کنند. (امام خميني ، 1361ج 9،ص131)

بدون تردید موضوع بسیج و اتحاد اسلامی یکی از موضوعات اساسی، محوری و بسیار مهمی است که ضرورت آن در هیچ برهه ای از تاریخ اسلام بر هیچ فرد دردمند و اندیشمندی پوشیده نبوده و نخواهد بود و همچنان باید برای حال و آینده به عنوان موضوعی استراتژیک مورد توجه همگان به ویژه علماء دانشمندان، متولیان و کارگزاران جوامع اسلامی باشد. در آموزه های دینی به مساله ی بسیج و انسجام اسلامی توجه فراوانی شده است، به طوری که یکی از فرازهای شکوهمند سیره و سنت نبوی(ص) را همین موضوع حیاتی تشکیل می دهد.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند:

« به خدا توکل کنید . ازخدای متعال توفیق بخواهید . رابطه تان را روزبه روز با معنویت و خدای متعال تقویت کنید مبادا اشتغالات کاری شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویت باز بدارد .» « رهبر معظم انقلاب  12/6/86»

« به هر حال مسئله ارتقای فکر دینی در دانشگاه ها را بسیار باید جدی گرفت و مراقب باشید خلا فکری برای دانشجوی ما وروشن فکر دانشگاهی ما بوجود نیاید .» «رهبر معظم انقلاب 9/7/86  »

با استناد به فرمایشهای رهبر معظم انقلاب ما با تکیه بر ایمان واستعداد خداوندی وتلاش روز افزون می توانیم مراحل رشد وتعالی را طی کنیم و به یاری خداوند همه ی موانع را از سر را ه خود برداریم.

یکی از نیازهای نسل کنونی و به ویژه جوانان ما،  این است که درک و دریافتی درست از تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه خویش داشته باشند. این مقصود برآورده نمی شود مگر اینکه منابع وتحلیلهای صادقانه و علمی در اختیارشان قرار بگیرد.

شناخت صحیح و دقیق جریانهای فکری و سیاسی جامعه و موانع آنها، یکی از پیش نیازهای مهم، برای کسانی که قصد ورود به صحنه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی وکسانی که می خواهند نسبت به تحولات جاری کشور آگاهی داشته باشند، و یا قصد تبیین متغیرهای دخیل در تصمیم گیری دارند، می باشد.چنین شناختی نقش تعیین کننده ای را در افزایش تحلیل و پیش بینی عملکرد گروههای سیاسی در اتخاذ مواضع صحیح در قبال رویدادهای سیاسی و اجتماعی همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ... خواهد داشت. بویژه با توجه به اینکه در جامعه امروز ما بسیاری از جریانهای فکری سیاسی، بصورت حزب و سازمان سیاسی رسمیت نیافته و مواضع خود را رسماً تدوین و در معرض عموم قرار نداده اند، کشف و ارزیابی دیدگاههای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

ارکان و کلیات پژوهش

بیان مسئله یا مشکل

اين كه « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن چیست ؟ » ، مسئله اي است كه پاسخ به آن و بيان راهكارهاي آن مي تواند اهميت به سزايي داشته باشد.

از آنجا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منافع جهان خواران را در خطر جدی قرار داد، سران استکبار برای مبارزه با این سیل بنیان کن به توطئه های مختلفی از جمله « هجوم فرهنگی » دست زدند.

   مهم ترین  کشورهایی که از بد و پیروزی انقلاب اسلامی بلکه در حین انقلاب، برنامه ریزی « هجوم فرهنگی » به طور همه جانبه را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده و هم اکنون نیز ادامه می دهند، آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند.

  گسترش امواج معنوی بیداری اسلامی و جذابیت شعارهای آزادی خواهانه، عدالت جویی و ضدیت با فرهنگ ظالمانه و تبعیض آمیز غرب متأثر از انقلاب اسلامی و آرمانهای امام خمینی(ره) تحولات بین المللی را به گونه ای دیگر رقم زد و بنیان های سست فرهنگ و تمدن غرب لیبرال و شرق کمونیست را به چالش کشید و جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان را در معرض مهندسی نوینی قرار داد. این وضعیت به گونه ای پیش رفت که ائتلاف کفر و نفاق جهانی را در تقابل با اسلام گرایی و معنویت، به گفتمان غالب  تبدیل ساخت و مقام معظم رهبری مد ظله العالی از آن به تهاجم شبیخون و قتل عام فرهنگی، شارلاتانیزم مطبوعاتی استعمار فرانوین و اخیراً به ناتوی فرهنگی تعبیر فرمودند.(فصلنامه علمی ـ آموزشی فرهنگیان بسیجی ، ص12)

ناتوی فرهنگی را می توان به همان جنگ روانی تعبیر کرد، در صدر اسلام نیز روشن کردن آتش توسط سپاهیان اسلام در شب فتح مکه به منظور عظیم نشان دادن سپاه اسلام و در نتیجه ایجاد رعب ووحشت در بین سپاه دشمن و پیروزی سپاه اسلام و هم چنین بر سر نیزه قرار دادن قرآن توسط عمر و عاص و شکست سپاه در حال پیروزی امام علی (ع) از نمونه های برجسته ی « جنگ روانی » است.

« می توان گفت کشورهای توسعه طلبی نظیر روسیه، فرانسه، آلمان و آمریکا با توسعه دادن جنگ روانی و رساندن  آن به سطح امروزین تلاش مضاعفی را انجام داده اند. » (معاونت ‌آموزشی نمسا ، 1385 ، ص164)

ایجاد تفرقه وتشدید اختلافات قومی و مذهبی و شکاف بین مردم بادولت ها روش همیشگی غربی هاست و ترویج فساد و فحشاء را مهمترین راهبرد فروپاشی از درون و کار آمدترین فرودگاه برای ورود محصولات ضد فرهنگی خود قلمداد می کنند.

ملت ها، خصوصاً جوانان ما، باید هشیار و آگاه باشند و با اتحاد و یکپارچگی جلو این تهاجم شوم را سد کنند تا به یاری خداوند بتوانیم در مقابل این بحران  نیز مانند بحران های دیگر ایستادگی کرده دشمنان را نا امید کنیم.

متاسفانه حاکمیت کفر واستکبار جهانی به جنگ اسلام و مسلمین آمده است، از اینرو مردم ایران باید برای مقابله با مشکلاتی که دشمن ایجاد می کند خود را قوی و با ایجاد اتحاد و تكيه بر قرآن و نهج البلاغه اختلافات قومی و مذهبی را کمرنگ و نقاط مشترکی که اسلام در دنیا مطرح می کند را پررنگ کند.

ملت ایران باید از تاکتیک هایی که دشمن برای از بین بردن دین اسلام استفاده می کند آگاه باشد و با همدلی و وحدت، و تكيه بر قرآن و نهج البلاغه و مكارم اخلاق استکبار جهانی را شکست دهد.

اهمیت موضوع پژوهش

اهميت « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن » موضوعي است كه لزوم پرداختن به آن و پژوهش و تفحص پيرامون آن بسيار احساس مي شود.

چشمه ی جوشان و خورشید فروزان وحی سبحانی، در کلام الهی تجلی و ظهور یافته و همواره در فرصت ها و شرایطی که غمام تیره جهالت به کناری رفته وهاله های ظلمانی جهالت زدوده شده،  امکان  می یابد که از دقیقه ها و خزینه های خود اسرار را نمایان و حقایقی را هویدا نماید.

هم اکنون که ما در عصر روشنایی اندیشه و طلیعه ی بارقه های حیات علمی قرار گرفته ایم می توان به تکرار آن خزینه های اصیل دین پرداخت زیرا تکرار آموزه های دینی و اخلاقی سبب تثبیت مفاهیم آن ها در اذهان و ایجاد ملکه های مثبت در وجود انسان می گردد و برای مواجه با تهاجم فرهنگی و ایستادگی در مقابل آن و اتحاد و انسجام اسلامی، به استحکام دین و پایه های آن نیاز اساسی احساس می شود و برای این کار باید درد را شناخت و سپس به درمان آن پرداخت.

اهمیت موضوع وحدت و برادری در میان قبایل کینه توز عرب ماقبل اسلام ازنظر دانشمندان و مورخان مخفی نمانده و همگی با اعجاب فراوان از آن یاد کردند.

علامه امینی در کتاب الغدیر دایره وحدت اسلامی را وسیع تر از شیعیان می دانست و معتقد بود « به وسیله اسلام – که با اقرار و اذعان به شهادتین محقق می شود - خواه نا خواه رابطه اخوت و برادری که در قرآن به آن تصریح شده است، میان مسلمانان برقرار می شود.» (مطهری ، 1382 ، ص238)

ابتدا باید با اتحاد و انسجام و آگاهی هر چه تمام تر ، راههای نفوذ را بر دشمن ببندیم و بار دیگر به یاری خداوند دشمن را نا امید کنیم و پله های رشد وتعالی را با اعتماد به نفس هر چه تمام تر طی کنیم.

اهداف پژوهش

اين پژوهش به دنبال روشي است كه « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن » را مورد بررسی قرار دهد و ساختار فرهنگي كشور را به گونه اي مستحكم كند كه دشمنان قسم خورده ي انقلاب به هيچ عنوان نتوانند به آن ضربه اي وارد كنند.

اگر حوادث قبل و بعد از انقلاب اسلامي را با دقت مورد بررسي قرار دهيم، در مي‌يابيم كه دشمني و توطئه‌ي غرب عليه‌ جمهوري اسلامي ايران ادامه خواهد داشت. اگر ما هم با آن‌ها كنار بياييم، آن‌ها با ما كنار نخواهند آمد زيرا:

1ـ از نظر عقيده و تفكر با غرب تفاوت اساسي داريم.

2ـ جهان غرب خوي استكباري و سلطه جويي دارد.

3ـ جهان غرب با خوي استكباري و سلطه جويي خود تمام دنيا را براي خود مي‌خواهد و نمي‌تواند تحمل كند كه نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك ابرقدرت بدون اتكا به استكبار جهاني به طور مستقل در صحنه‌هاي گوناگون نظامي، اقتصادي و سياسي به قله‌هاي رفيع دست يابد.

4ـ وجود منابع عظيم نفت و گاز در سرزمين ايران.

5ـ موقعيت استراتژيك كشور ايران.

6ـ قرار گرفتن كشور ايران در منطقه‌ي مهم خاورميانه كه لولاي سه قاره‌ي آسيا، اروپا و آفريقا ناميده مي‌شود.

« تعبير بسيار زيبايي آقاي شمس الدين رحماني براي اين منطقه به كار برده‌اند كه عنوان يكي از كتاب‌هايشان نيز هست: « لولاي سه قاره». يعني منطقه‌ي خاورميانه مانند يك لولا، سه قاره را به همه پيوند زده. قاره‌ي آسيا، اروپا و آفريقا.» (شفیعی سروستانی ، 1385 ، ص99)

7ـ انقلاب اسلامي ايران با امواج بيدارگر خود ملت‌هاي مستضعف را عليه‌ي جهان خواران شرقي و غربي شورانيده و منافع آنان را در خطر جدي رو به رو ساخته است.

8ـ دشمنان قسم خورده‌ي انقلاب اسلامي ايران، اين انقلاب را مانعي جدي در برابر اهداف سلطه گرانه‌ي خود مي‌دانند.

اين ساده انديشي است كه بعضاً اظهار مي‌كنند كه با استكبار جهاني مذاكره كنيم. زيرا استكبار جهاني در اين مذاكره مي‌خواهد اهداف ويژه‌ي خود را به ملت ما تحميل كند. و نتيجه مذاكره چيزي جز بر باد دادن ثمرات و بركات انقلاب اسلامي و از دست دادن پايگاه‌هاي مردمي ايران اسلامي در جهان نيست.

چون كشور جمهوري اسلامي ايران از نظر نظامي به يك قدرت فرا منطقه‌اي تبديل گرديده است و از طرف ديگر عمليات استشهادي رزمندگان اسلام هرگونه راه نفوذ را بر دشمن مسدود نموده است، حمله‌ي صهيونيسم جهاني به كشور جمهوري اسلامي ايران منتفي است. لذا دشمن «عمليات رواني» گسترده‌اي را در مقابله با انقلاب اسلامي ايران آغاز نموده است و سعي مي‌كند از طريق شبيخون فرهنگي، انقلاب اسلامي ايران را از پاي درآورد.

تهاجم فرهنگي موضوعي جدي است و اگر چه از ده سال پيش رهبر معظم انقلاب اين موضوع را مطرح کردند و طرح و برنامه هاي خاصي انجام شد اما هيچ کدام از برنامه ها به اجرا نرسيده و متاسفانه هماهنگي همه جانبه ايجاد نشده است .

فرهنگ سبب وحدت یک ملت و نیز باعث ایجاد احساس یک هویت مشترک بین افراد جامعه می شود. موجودیت هر جامعه با فرهنگ آن مشخص می شود.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین پدیده سیاسی – اجتماعی قرن بیستم، ریشه در تعالیم مقدس دین مبین اسلام دارد و لذا مهمترین دستاوردهای اتقلاب اسلامی را می توان، دستاوردهای فرهنگی آن دانست.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه فکر و اندیشه از بین بردن روحیه خود باختگی در برابر قدرت های جهان خوار شرق و غرب بوده است.

در گذشته این خود باختگی در همه جای کشور اعم از دانشگاه ها، مدارس، ادارات و اجتماعات و همه مراکز سیاسی حکومت کاملاً مشهود بود.

استکبار جهانی به رهبری آمریکا پس از آنکه پی برد نمی تواند حرکت اسلامی ایران را با قدرت نظامی سرکوب کند به تغییر رویکرد نظامی به فرهنگی در صدد ایجاد « ناتوی فرهنگی» برآمد.

اینک به تعبیر مقام معظم رهبری مدظله العالی در مرحله ی استعمار فرا نوین به سر می بریم، نمادهای این پدیده شوم در انقلاب های مخملین، تهدید نرم افزاری، تهاجم فرهنگی، جا به جای مسالمت آمیز قدرت ها و گسترش شورش های دانشجویی و خیابانی و کارگری رخ می نماید و ما باید برای مقابله با آن، با هوشیاری هر چه تمام تر خود را آماده و منسجم کنیم.

مهمترین رمز پیروزی انقلاب «وحدت کلمه» بود که امام خمینی(ره) روی آن تأکید فراوان داشتند بر اساس فرمایش های مقام معظم رهبری، همه مسئولان باید برای تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی در داخل و خارج کشور تمام تلاش خود را به کار گیرند.

سوال هاي ويژه ي پژوهش:

 هر محقق ابتدا بايد فرض هاي تحقيق را مورد آزمايش قرار دهد و نهايتاً بگويد كه فرض مورد قبول است يا نه. اما در پژوهش      « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن » پذيرش و يا طرح فرض ها از طريق آزمون هاي آماري مقدور نيست. لذا فرض هاي پژوهش به صورت سوال نوشته مي شود و در پايان پژوهش به طور كامل به اين سوالات پاسخ داده مي شود.

در رابطه با اين موضوع از آن جايي كه اتحاد و انسجام يكي از مهم ترين مسائل در مقابله فتنه است. چنين سوالاتي به ذهن مي رسد كه:

1-     اتحاد اسلامي و راه هاي رسيدن به رشد و تعالي چيست؟                   

2-     نظر امام خميني در مورد اتحاد چيست؟

3-     نظر رهبر در مورد اتحاد چيست؟

4-     بسيج چه نقشي در اتحاد و انسجام اسلامي دارد؟

مورد ديگري كه مي تواند به ( مقابله با فتنه از منظر قرآن ) بپردازد مكارم اخلاق است. ابتدا اين سوال به ذهن مي رسد كه مكارم اخلاق چيست؟ در پاسخ به اين نتيجه مي رسيم كه عوامل معنوي كه قرآن روي آن تأكيد دارد از قبيل: ايثار، تقوا، ولايت پذيري، پرهيز از دنياگرايي و تجملاتو ...... از جمله هويت هاي الهي هستند كه هر كسي نمي تواند از آن ها برخوردار باشد. و هر کدام از این موارد می توانند در مهار فتنه ها و مقابله با تهدید نرم نقش بسزایی داشته باشند .

 

فصل دوم  

الف : بررسی پیشینه ي پژوهش

درباره ي موضوع اصلي اين پژوهش « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن » در قالب يك مقاله و يا كتاب كاري انجام نشده است، لذا وظيفه ماست، به عنوان يك معلم ، تا آن جا كه از دستمان بر مي آيد، در اين وادي قدم بگذاريم، به اميد اين كه بتوانيم با لطف و عنايت خداوند متعال قدمي هر چند ناچيز در راه دفاع از ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران برداريم

در بدو شکل گیری نظام اسلامی در صدر اسلام ، همه مسلمانانی که از توان لازم برای شرکت در جنگ با دشمنان برخوردار بودند ، در فراخوان های عمومی که پیش از جنگ با کفار صورت می گرفت ، موظف می شدند تا سپاهیان اسلام را یاری دهند . با این فراخوان ها و گردآوردن مسلمانان ، لشکر اسلام سازماندهی گردیده و آماده پیکار با دشمنان می شد و پس از شرکت در جنگها و بازگشت به خانه و کاشانه خویش ، مجدداً به انجام کارهای روزمره خویش در هر حرفه ای که در جامعه داشتند می پرداختند . به مرور زمان و با شکل گیری و استقرار بیشتر نظام اسلامی و توسعه روزافزون آن ، لشکریان ویژه ای برای حفاظت از حدود و ثغور مسلمین و شرکت در جنگها سازماندهی گردیده و به صورت اختصاصی به انجام وظایف امنیتی و رزمی می پرداختند . با این حال در صورت ضرورت ، عموم مردم نیز برای شرکت در جنگها و کمک به سپاهیان اسلام فراخوانده می شدند . شرکت مسلمانان در بسیج عمومی  در عرصه های مختلف صورت می پذیرفت از جمله : شرکت در جنگها ، ساختن مسجد ، احداث خندق و ... .

ب : محدودیت های پژوهش

در راه تحقيق و پژوهش محدوديت‌هايي وجود دارد كه تميز و تشخيص آن بسيار حائز اهميت است و بايستي قبل از انجام عملي پژوهش و در جريان تهيه‌ي طرح و نقشه‌ي فكري پژوهش شناسايي شود. زيرا، تشخيص محدوديت‌ها در بررسي موضوعي ويژه، به محقق كمك مي‌كند و او را در دفاع از يافته هايش مجهزتر مي‌سازد. ما با توجه به موضوع، اهداف و اهميت و شيوه‌ي پژوهش جهت نيل به نتيجه‌ي مطلوب تلاش و كوشش مي‌كنيم؛ اما متغيرها و محدوديت ‌هايي در محيط خارج وجود دارد كه كنترل آن‌ها از عهده‌ي ما خارج است ولي شناسايي اين محدويت‌ها ضروري است.

محدوديت‌ هاي موجود در پژوهش « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن » عبارتند از:

1ـ دشمنی استکبار جهانی با مسلمان و استفاده‌ي دشمن از رسانه‌هاي خودي كه مورد اعتماد مردم مي‌باشند.

2ـ دشمن موضوع مورد نظر خويش را با حجم انبوهي از اخبار و گزارشات صحيح و قابل قبول همراه مي‌كند و از اعتماد افكار عمومي نسبت به موارد صحيح براي قبولاندن موضوع مورد نظر بهره مي‌گيرد.

3ـ اثر گسترده‌ي دنياي رايانه بر جوانان و تبلیغات دشمنان بر ضد مسلمانان و عدم انگیزه در آنان .

 

فصل سوم

منابع و روش پژوهش

نگارش این پژوهش  به شیوه ی کتاب خانه ای و از نوع توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع قابل دسترس و سخنرانی های بعضی از مقامات کشور، انجام پذیرفته و یافته ها بیان گر آن است  که تاکنون در کتاب مستقل با تحقیقات ویژه ای به بررسی این موضوع پرداخته نشده است.

به طور اختصار بعضی از منابع مورد استفاده عبارتند از:  انهار جاریه از تبریزی ، نهج البلاغه از محمد دشتی ، مثلث مقدس از شفیعی سروستانی ، صحیفه نور از امام خمینی (ره) ، بسیج در اندیشه مقام معظم رهبری از محمد فرهادی ، بحارالانوار از مجلسی ، تفسیر نمونه از مکارم شیرازی ، علم اخلاق اسلامی از ملا مهدی نراقی ، شرح و نشر رساله سبعین از محمد یوسف نیری ، ایثار و از خودگذشتگی و راهبردهای تقویت آن، فصل نامه علمی، آموزشی فرهنگیان بسیجی و دانستنی های عمومی مدیریت و ...

البته فرصت بسیار محدود و کم بود و به همین دلیل مقدور و مسیر نبود آن گونه که شایسته است ابعاد موضوع بررسی و تحلیل شود.

روش انجام پژوهش:

در اين پژوهش با توجه به موضوع پژوهش و اهداف مورد نظر در آن كه « اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن»  از روش توصيفي- كتابخانه اي از طريق بررسي دقيق متون و منابع مربوط تا آن جا كه مقدور بوده به اين ترتيب انجام شده است:

1-     جمع آوري منابع:

ابتدا آثار قابل دسترسي كه به نوعي پيرامون فتنه و مقابله با آن از منظر قرآن بود ، جمع آوري گرديد.

2-     ياداشت برداري :

پس از جست و جو در آثار جمع آوري شده از مطالب مهم و قابل توجه مربوط به موضوع پژوهش فيش برداري شد .

3-     تنظيم ياداشت ها :

بعد از اين كه كار فيش برداري به پايان رسيد، فيش ها با توجه به موضوع پژوهش تنظيم گرديده .

4-     دست يابي به پاسخ پرسش هاي مطرح شده در پژوهش:

پس از ياداشت برداري و تنظيم آن برمبناي موضوع پژوهش براساس درك و استنباط خود به بررسي و تجزيه و تحليل موضوع پرداخته و در پايان راهكارهاي لازم ارائه گرديده است.

 

 

فصل چهارم

 اعجاز ادبي راه كارهاي عملي مقابله با فتنه از منظر قرآن

مقدمه                         

مي توان با نهادينه كردن مكارم اخلاقي چون : اعتقاد به توحيد ، راستگويي و صداقت ، عدالت ، قناعت پرهيز از غرور و تكبر ، ولايت پذيري ، و ... جوانان را با اسلام واقعي آشنا كرد تا با عمل كردن به قرآن روحيه ي مقابله با فتنه در آنان تقويت شود .

مكارم اخلاق ، روح اميد و طراوت را در جامعه موجب مي شود و بسياري از مشكلات روحي و رواني موجود در جامعه را از بين مي برد چرا كه بسياري از بيماري هاي مغزي و قلبي در نتيجه گرفتاري هاي روحي و رواني و نداشتن اعصاب سالم به وجود مي آيند ، كمك به ديگران و برطرف شدن مشكلات ، زمينه ساز آرامش ، آسايش و رفاه است و افراد سالم و شاد هستند كه جامعه شاداب را مي سازند . از آن جايي كه علي (ع) قرآن ناطق است در بسياري از قسمت ها علاوه بر قرآن به سخنان علي (ع) نيز استناد شده است.

اعتقاد به توحيد

در قرآن كريم آمده است : « و هو رب العرش العظيم » : « و اوست پروردگار عرش بزرگ » ( سوره توبه ، آيه 129 )

اگر چه بسياري از علماء ، از عرش به علم و قدرت خداوند ، تعبير فرموده اند ولي تصور نمي شود منافاتي با بيان جايگاه رفيع براي حضرت حق ، داشته باشد .

عدالت

يكي ديگر از صفات خداوند ، دادگري آن قادر متعال است ، كه در قرآن و كلام اولياي حق به آن پرداخته اند : در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است ، از جمله در قرآن كريم مي خوانيم :

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا ، پس به هركس آنچه را كه فراهم كرده است ، داده شود و ستم نشود.» ( سوره بقره ، آيه 281 )

و يا : « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود . » ( سوره آل عمران ، آيه 25 )

بيش از 41 بار در قرآن كريم ، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند كه به خواست خداوند و به فراخور ، به آن آيات اشاره خواهيم كرد .

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست ، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم : « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين » : « و دادگري كنيد كه خداوند دادگران را دوست دارد . » ( سوره قصص ، آيه 5 )

در قرآن كريم نيز همانطور كه قبلاً اشاره نموديم ، بيش از 41 بار ، خداوند را از ستم و بيداد پاك مي داند . از جمله اين آيه ي بسيار گويا و تكان دهنده كه : « ان الله لا يظلم مثقال ذره » « و ... همانا خدا ستم نكند به سنگيني ذره اي و ... » ( سوره نساء ، آيه 40 )

خداوند در قرآن كريم ، بارها انسان را به دادگري دعوت مي فرمايد ، و به سوي عدالت هدايت مي كند ، از جمله : « ان الله يامركم ان تودوا الامانات الي اهلها و اذا حكمتم بين الانسان ان تحكموا بالعدل .... » : « همانا خدا فرمانتان دهد كه بازگردانيد امانت ها را به اهل آنها و اگر داوري كنيد ميان مردم آنكه به داد و عدل داوري كنيد ... » ( سوره نساء ، آيه 58 )

چه دليلي بر دادگري خداوند ، و پاك دانستن ذات اقدس او از ستم و بيدادگري مي توان يافت ، جز كلام حق او ، كه خود را از ستم و بيداد ، پاك و منزه مي داند :

« ... و ما انا بظلام للعبيد ... » . « و من ستم كننده و بيدادگر نسبت به بندگان نيستم ... » ( سوره ق ، آيه 29 )

معاد

از ديگر اصول مهم اسلام ، اعتقاد به معاد و جهان آخرت و كيفر و پاداش در سراي ديگرست ، كه البته بازتاب بسيار عميق در افكار و رفتار ، نوشتار و گفتار افراد آدمي در مقام و شرايط متفاوت دارد . در كلام وحي ، در وصف گناهكاراني كه از خداوند نمي ترسند و جايگاه آنان دوزخ است ، آيات بسياري آمده است از جمله :

« و هرگاه به او گفته شود از خدا بترس ، تكبر به گناه او را بگيرد ، وي را دوزخ بس است و چه بد و زشت آرامگاهي» ( سوره بقره ، آيه 206 ) در قرآن كريم از اسماء و صفات روز قيامت ، « يوم الحساب » يعني « روز شمارش » است كه چهار بار تكرار شده است . از جمله « هذا ما توعدون ليوم الحساب » : « اين است آنچه نويد داده مي شويد براي روز شمار . » ( سوره ص ، آيه 53 )

در قرآن كريم مي خوانيم : « ... و ان الاخره هي دار القرار » : « و همانا خانه ي آخرت ، سراي آرام و قرار است . » ( سوره غافر ، آيه 39 )

خداوند متعال مي فرمايند : « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته- اعمال خير و نيك و ... بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو . » ( سوره كهف ، آيه 46 )

در قرآن كريم ، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او ، اشاره شده است . و آن اينكه هركس هركاري انجام داده باشد ، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند : « اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ... » : « امروز هركس آنچه فراهم كرده است ، پاداش داده شود ، امروز ستمي نيست . همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » ( سوره غافر ، آيه 17 ) بارها در قرآن آمده است كه شيطان و اهريمن و يارانش ، دوزخي اند و بايد از وسوسه هاي آنها به خداوند پناه برد : « و ام ينزعنك من الشيطان نزع فاستعذ بالله انه سميع عليم » : « و اگر انگيزشي از شيطان در تو پديد آيد ، پس پناهنده به خدا شو ، همانا او شنونده داناست . » (سوره اعراف، آيه 200)

به طور قطع و يقين جايگاه ستمكار و ظالم، دوزخ است و اين همان اعتقاد عميق به معاد و حساب رسي قيامت است كه بارها خداوند به آن اشاره فرموده است. 

در قرآن كريم، براي ترغيب آدمي به گرايش به نيكي و اعمال خير، مي خوانيم: « و بازمانده هاي شايسته ( نيكي و خير و ... ) نزد پروردگار تو بهتر است در پاداش، و بهتر است در بازگشت. » (سوره مريم، آيه 76)

در قرآن كريم، آيه اي بسيار هشدار دهنده است كه در قيامت، هركس نتيجه ي اعمال خود را در اين دنيا، خواهد ديد.

« يوم تجد كل نفس ما عملت من خيراً محضراً و ...»:« روزي ( قيامت) كه هر آنكس، آنچه را از خوبي آماده كرده است، بيابد و ....» (سوره آل عمران، آيه 30)

خداوند در كتاب خود، از حشر بندگان و مخلوقات براي حساب رسي، با دميده شدن « صور اسرافيل » مي فرمايند:

« و نفخ في الصور، ذالك يوم الوعيد»:« و دميده شد در صور، اين است روز بيم. »(سوره ق، آيه 20) .در قرآن كريم، 10 بار، « صور » به كار رفته است.

در قرآن كريم، مي خوانيم: « روزي ( قيامت ) كه مردم بنگرد آنچه را پيش فرستاده است. »(سوره نباء، آيه 40)

پرهيزكاري

انسان خدا ترس، همواره نيكو گفتار و پسنديده كردار است، زيرا پیوسته متوجه و مراقب است افكار ، اقوال و اعمال وي، مورد قبول خداوند قرار گرفته، خداي ناخواسته با خلاف و خطا و گناه خود، اسباب ناخوشنودي كردگار را فراهم نسازد.

چنين فردي معياري بس متين و استوار در قبال خود و اجتماع دارد، و آن پرهيز از هر چيزي غير خدايي است و پيوند با هر آنچه الهي است، مي باشد. كه بي ترديد، اينگونه خدا ترسي و پرهيز، او را از هر نوع خلاف اخلاق و ستم و خودبيني و ... باز مي دارد، چه در جايگاه شهرياري باشد و چه در رتبه ي فرمانبري.

در قرآن كريم، آيات بسياري آمده است، كه بر ضرورت ترس از خداي و پرهيزگاري، تأكيد مي فرمايد. در اين مجال اندك به قدر مقدر به برخي از آيات اشاره مي شود. از جمله خداوند خطاب به خردمندان مي فرمايد كه از من بترسيد.

« ... و آنچه خوبي كنيد، خدا مي داندش و توشه بر مي گيريد كه بهترين توشه ها تقواي خدا است و بترسيد از ما اي خردمندان. » (سوره بقره، آيه 197)

و ديگر آيات كه مي فرمايد: « اتقوا: از او بترسيد » و گوياتر از همه، كلام خداست كه - خود - امر به ترس از ذات اقدسش مي فرمايد و پرهيزگاري را از بندگانش مي خواهد: « فاتقون: پس از من بترسيد. » كه در قرآن كريم، 5 بار تكرار شده است.

خدا ترس بودن و نيازردن مردم، تنها راه رستگاري است.

در قرآن مجيد، آيات كريمه اي است كه در آنها، به اين نكته اشاره مي شود كه، شيطان انسان ها را گمراه مي كند. از جمله: آيات 16 سوره 7 و آيه 63 سوره 28 و ... .

 

راستگويي و صداقت

يكي ديگر از مهم ترين اصول اخلاقي، در روابط فردي و اجتماعي، پيوند با راستي و راستگويي و پرهيز از دروغ و كژي و كاستي است، زيرا اساس اعتماد افراد بر صداقت يكديگر است و اگر اعتماد به وجود آمد، آرامش روحي – رواني را نيز در پي دارد و در اين شرايط، انسان ها بهتر به وظايف خود آشنا شده، اهل عمل خواهند بود و به گفتار تنها قانع نمي شوند، زيرا اثبات صداقت و راستي، در توأم بودن كردار و گفتار است.

خداوند متعال، خود را در قرآن كريم، راستگوترين معرفي مي فرمايد:

« ... و من اصدق من الله حديثا » :« و كيست راستگوتر از خداوند در سخن. »(سوره نساء، آيه 87)

در اصول كافي، بابي به راستگويي و اداء امانت، اختصاص دارد. امام صادق (ع) فرموده اند: « به طول دادن ركوع و سجود مرد ننگريد، زيرا به آن عادت كرده، و اگر ترك كند، وحشتش گيرد، ولي به راست گفتار و اداء امنتش بنگريد. »(كليني ، ج  3)

در قرآن كريم، بارها آمده است كه در زمين سير كرده، با ديده ي عبرت بنگريد كه عاقبت تكذيب كنندگان و دروغگويان، چه شده است؟ « فسيروا في الارض فانظروا كيف كان عاقبت المكذبين»(سوره آل عمران، آيه 137)

حضرت علي (ع) مي فرمايند:« ...از دروغ بركنار باشيد كه با ايمان فاصله دارد. راستگو در راه نجات و بزرگواري است، اما دروغگو بر لب پرتگاه هلاكت و خواري است ...»(نهج البلاغه، خطبه 86، فراز12-11)

پرهيز از خشم و تندي

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « به درستي كه در عبادت ، نرمي گفتار است.»(تبریزی ، 1373 ،70)

در قرآن كريم، از زبان لقمان حكيم آمده است : « وَ اقصِد في مَشيكَ وَ غضُضْ مِن صَوتِكَ اِنَّ انكر الاصوات لَصَوْتُ الحمير»:« و در رفتارت ميانه روي اختيار كن وسخن آرام گو ، نه با فرياد بلند كه منكر و زشت ترين صداها صوت الاغ است »( سوره لقمان ، آيه 19 )

انسان خردمند اهل هنر و مردانگي، بر خشم و غضب خود چيره مي گردد، و جز در مواقعي كه مصلحت او ايجاب مي كند و عقل بر آن حكم مي نمايد، تندي نخواهد كرد. ولي انسان بي خرد، كه در غير ضرورت خشمگين مي شود، حتي اگر صاحب هنر باشد، بهره اي نخواهد برد و كارآيي نخواهد داشت همچون تيغ زنگار گرفته كه برندگي خود را از دست داده است.

انسان دانا، چون در كار تندي و شتاب نمي كند و دچار خشم نمي گردد، نادم نخواهد شد، زيرا لغزشي در كارش نيست.

اما انسان نادان به دليل تندي، نادم و اندوهگين خواهد بود.

براي انسانها، به ويژه شهرياران، خشم مايه ي گرفتاري و بند و زندان است و پاك رايي و آهستگي، عامل حفظ تاج و ماندگاري.

حضرت علي (ع) در توصيه به آهستگي و مدارا كردن با مردم و رعيت، در نامه به جناب مالك اشتر، مي فرمايند: « در آنجا كه مدارا كردن بهتر است، مدارا كن و ... پرو بالت را برابر رعيت بگستران، با مردم گشاده روي و فروتن باش و ... »(نهج البلاغه، نامه 46، فراز3)

حضرت علي (ع) در اينكه حاكم بايد از خشم و غضب بپرهيزد، فرموه اند: « ... خشم را فرونشان، و به هنگام قدرت ببخش، و به هنگام خشم، فروتن باش، و در حكومت مدارا كن تا آينده خوبي داشته باشي ...» (نهج البلاغه، نامه 69، فراز6)

قناعت

يكي از رذايل اخلاقي است كه آدمي را از حقايق انساني و الهي كاملاً جدا مي سازد، و اسباب كينه توزي و نزاع و آشفتگي هاي روحي را فراهم مي كند، و مايه ي بيداد و ستم و ناديده گرفتن حقوق ديگران مي شود .

به ويژه اگر شهريار گرفتار آفت اين صفت باشد، زيردستان را ناديده گرفته، از آسايش ايشان به خاطر مال اندوزي خود غافل مي شود، و نابرابري هاي اجتماعي را دامن زده، گسترش مي دهد، كه بي ترديد با اين روش مقدمات خواري و نابودي خود را نيز فراهم مي سازد.

حضرت پيامبر (ص) در نكوهش حرص و انسان آزمند، مي فرمايند: « هركه حرص به دنيا دارد و زياد تلاش از براي تحصيل او مي كند، البته از او محروم است و با وجود محرومي از او مذموم است نزد خالق و مخلوق در هر كاري كه مي كند و ...»(مصابيح الشريعه، 1366 ،ص 187)

حرص، همچون اژدهايي است كه جان و روان آدمي را، به خطر مي اندازد و ديوي است كه اگر، انباز كسي شد، او را خوار و گرفتار مي كند.

حضرت علي(ع) بسيار روشن و دقيق، از آفات آز و طمع، سخن مي گويند. آن امام همام مي فرمايند:«آز و طمع، به هلاكت مي كشاند و نجات نمي دهد، و به آنچه ضمانت كند وفادار نيست. و بسا نوشنده آبي كه پيش از سيراب شدن، گلوگيرش شده و ... »(نهج البلاغه، حكمت275)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « طمع ورزي، بردگي هميشگي است. »(نهج البلاغه، حكمت180)

پرهيز از غرور و هواپرستي

از جامع ترين درسهاي اخلاقي قرآن ، پرهيز از خودبيني و هوي پرستي و غرور است، كه نه تنها در كلام بزرگان اخلاق به آن اشاره شده است، بلكه يكي از اصول بسيار مهم و مورد تأكيد، در عرفان اسلامي است، زيرا انسان خود بين نسبت به يزدان سركش مي شود و ديگر، در روابط اجتماعي و انجام وظايف، نمي تواند خدا بين و حق جو باشد، در نتيجه ظالم مي شود و بيدادگر، آزمند  مي گردد و جاه طلب و بي ترديد آلوده به مفاسد ديگر اخلاقي كه علاج آن، بسيار مشكل خواهد بود.در اصول كافي، از امام صادق (ع) در باب خود برتر بيني، مي خوانيم: « من دخله العجب هلك: هر كه را خود بيني فراگيرد، هلاك شود.»  

اگر هوي و آرزو، جاي خرد را بگيرد، انديشه و آيين و خوي آدمي را به سوي بدي ها متمايل و دگرگون خواهد كرد.

حضرت علي (ع) مي فرمايند:« آگاه باش كه بيشتر ترس من بر شما متابعت كردن هوا و درازي آرزوهاست».(تبریزی، 1373،ص 85)

و همچنين مي فرمايند: « ... تكبر و خود بزرگ بيني را رها كن. »(نهج البلاغه، حكمت398)

تكبر صفتي است كه مانع دوام فداكاري ها و به ثمر نشستن ايثار گري ها مي شود و اصولاً انسان متكبر نمي تواند ايثارگر و از خود گذشته باشد.

اخلاص

« اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد. تا آن جا که حتی اگر یک در صد و یا کمتر از آن هم برای غیر خدا باشد، عبادت باطل و یا مورد اشکال است.» (بابائیان ، 1388 ، ص 283 )

یکی از صفات نیکوی انسانی که باید برای مقابله با هوای نفس تقویت شود اخلاص است. طبرسی می گوید: « اصل خلوص آن است که شی از هر آلودگی صاف باشد.»

عالم ربانی، ملا مهدی نراقی می گوید: «اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیر خدا، اگر کسی طاعتی به جا آورد و قصد قربت داشته باشد و لیکن با آن غرضی دنیوی بیامیزد، عملش مشوب و غیر خالص است.» (نراقی ، 1369 ، ص344)

« ارزش فداکاری و ایثار و ایمان و خلوص و پشتوانه آن، غلبه بر شیطان باطنی است و هر آن چه در پایه های این اخلاص رخوتی ایجاد کند و صفای روح و دل انسان را باید بدبيني ها و کج اندیشی ها بیالاید و اخلاص را با انگیزه های خودخواهانه بشری مشوب سازد، برای ادامه راه، خطری بزرگ محسوب می گردد.» (مدیریت فرهنگی پاسداران ، 1383 ، ص172)

ایثار

ایثارگر کسی است که نیت خود را خالص و اجر خویش را در خشنودی و خواست ذات اقدس الهی جست و جو کند.

«یاد خدا و شب زنده داری، علاج غفلت و مشغله های دنیایی است که گریبان انسان ها را می گیرد و تمام روز و شب و هم و غم او را به خود مشغول می کند ... یاد خدا، راه ماندگاری بر بلندای قله ایثار است. تبلور این حالت و ادامه و حفظ آن آرزو و نیاز، از جمله راهکارهای تقویت روحیه ی ایثار و از خودگذشتگی است.» (همان ، ص178ـ177)

تقوا

« اِنَّ اكرَمَكُم عندالله اتقيكم » : « به درستي كه گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست . »

تقوا، ذخیره ی پایان ناپذیری است که در سختی های دنیا و فراز و نشیب آن، انسان را حفظ و به مقصد که رضایت الهی است، می رساند. با توجه به اهمیت تقوا و نقش آن، سزاوار است که به این دژ مستحکم پناهنده و جان خود را در برابر شیاطین، غیرقابل نفوذ ساخت. زیرا تقواست که ایثارگری و از خودگذشتگی و فداکاری را ممکن می سازد. کسی که در گناه غوطه ور و آلوده به دنیاست، چگونه می تواند از جان و مال خود بگذرد؟

« تقوی یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند و در واقع ترمز نیرومندی دارد، که ماشین وجود انسان را در پرتگاه ها حفظ و از تندروی های خطرناک باز می دارد.» (مکارم شیرازی ، 1370 ، ج1 ، ص79)

ولایت پذیری

خون و جریان سالم ولایت فقیه، مایه ی حیات انسان است. اعتقاد به ولایت فقیه، می بایستی در رفتار و عملکرد بروز و ظهور داشته باشد، تا به صداقت و درستی ادعا اذعان نمود. چنان چه یک پیام و یک سخن امام راحل چنان شور و حال و انگیزه ای ایجاد می کرد که هزاران، انسان عاشق، آماده ی جانفشانی و گذشتن از خود می گردید.

نظارت مستمر ولایت فقیه از نفوذ دشمنان جلوگیری به عمل می آورد و تبعیت از اسلام، مسلمانان را در خدمت دین قرار داده و از انحرافات آن جلوگیری می نماید.

«ولایت است که مردم را با اسلام و معارف غنی و اخلاق کریمانه، عشق و ایمان آشنا نموده و اسباب کمال و عرفان و شهادت طلبی را بر ایشان فراهم می آورد، آموزه های اسلام از طریق ولایت به مردم رسیده است.» (ایثار و ازخودگذشتگی و راهبردهای تقویت آن ، ص210)

استاد مطهری با تأکید بر این حقیقت که « مرجعیت حل اختلافات دینی در تفسیر و تبیین و قرائت ، صرفاً به عهده ی امام معصوم است .» (مطهری ، 1370 ، ص58) و ضمن بیان این مطلب که «علما در حفاظت از مواریث انبیا و نیز عرضه ی مکتب متناسب با مقتضیات زمانی و زمینی (اجتهاد) وارث انبیا هستند .» (مطهری ، 1370 ، ص107)

عامه ی جامعه ، تنها «ولایت نظارت» (ر.ک : مطهری ، 1377 ، ص85ـ86) دانسته و با اشاره به این که «اوج مسئله ی امامت ، ولایت معنوی و رهبری عرفانی است و این وجه مشترک بین مذهب شیعه و مسلک عرفان و تصوف است .» (ر . ک : مطهری ، 1364 ، ص55و 56 و نیز ص 201 و 203) می نویسد : «بنی الاسلام علی خمس ، علی ... والولایه ...» (ر.ک : مطهری ،‌ بی تا ، ص104)

«پس مهدویت ، غایت بلوغ عقلی و معنوی انسان است ، همان گونه که خاتمیت ، بدایت بلوغ عقلی و معنوی مردم است .» (ر . ک : مطهری ، 1367 ، ص298)

حضرت پيامبر (ص) فرمودند: « مثل اهل بيتي كسفينته نوح من ركبها نجي و ... مثل اهل بيت من، همچون كشتي نوح است، هركسي سوار بر آن شد، نجات يافته و هركس روي برگرداند، هلاك و غرق گرديد. »

از روايات است كه: « از عمران پسر حصين – كه خدا از او خشنود باد آمده كه گفت: پيامبر خدا – كه خدا بر او و خاندانش درود فرستد – فرمود: علي (ع) از من است و من از او، و او پس از من ولي هر مرد و زن مؤمني است.‌ »(رساله سبعين، ص83)

 

 

 

 

 

 

 

فصل پنجم

مقابله با فتنه در سايه وحدت

مقدمه

انسجام اسلامي بين امت اسلام ، امري اجتناب ناپذير است ، از يك طرف ايران بايد در تعاملات خود با جهان اسلام منسجم شود و از طرف ديگر وظيفه ي ماست كه براي اتحاد و انسجام دولت هاي اسلامي جهان تلاش كنيم .

بعد از حادثه ي 11 سپتامبر 2001 در آمريكا كه نقطه ي عطفي در حمله ي استكبار به اسلام و مسلمانان دانسته مي شود . جهان اسلام بيشتر از هر زمان ديگري به يكپارچگي ، انسجام و پرهيز از اختلافات داخلي نياز داشته است . دشمنان اسلام با اتحاد تفرقه و اختلاف همواره توانسته اند جهان اسلام را مورد تهديد جدي قرار دهند .

سردمداران كاخ سفيد با بزرگ نمايي خطر گروهي تندرو ، اين طور وانمود مي كنند كه دشمن اصلي امنيت فراگير ، مسلمانان هستند

 مقابله  با فتنه در سايه وحدت

استعمار نو تلاش دارد با ترويج فرقه گرايي و تعصب هاي ناشي از آن جهان اسلام را از پويايي ، تحول و كارآمدي باز دارد و به درون خود مشغول كند كه البته به ياري خداوند اين توطئه ها ناكام مانده است .

براي مثال موضع گيري هوشمندانه و حكيمانه ي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي پس از حادثه ي سامرا و افشاي انگيزه هاي اصلي آن اهانت ، آتش جنگ احتمالي شيعه- سني را فرو نشاند .

كشورهاي اسلامي ، هر كدام به نوعي داراي ذخاير ارزشمندي هستند كه مورد طمع بيگانگان مي باشند و راه غارت اين ذخاير درگير كردن آن ها با يكديگر است . تأكيد رهبر فرزانه انقلاب بر انسجام اسلامي و وحدت بين اين كشورها ، امري مهم است تا آن جا كه ايشان بر تدوين « منشور وحدت اسلامي » به همت علماي اسلام تأكيد دارند .

وحدت امت اسلام كه ريشه در قرآن كريم و سنت پيامبر گرامي اسلام (ص) دارد و به عنوان يكي از حياتي ترين اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در اصول 11 و 12 قانون اساسي تجلي يافته است .

وحدت در قانون اساسي

در اصل 11قانون اساسي آمده است :به حكم آيه ي كريمه ي« ان هذه امتكم  امه واحده و انا ربكم فاعبدون» :(سوره انبياء آيه 92 )

همه ي مسلمانان يك امت اند و دولت جمهوري اسلامي ايران مؤظف است سياست كلي خود را بر پايه ي ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پي گير به عمل آورد تا وحدت سياسي ، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد .

اصل 12 قانون اساسي ، احترام به مذاهب ديگر اسلامي را مورد توجه قرار داده ، مقرر مي دارد :

« دين رسمي ايران ، اسلام و مذهب جعفري اثني عشري است و اين اصل الي الابد غير قابل تغيير است و مذاهب ديگر اسلامي- اعم از حنفي ، شافعي ، مالكي ، حنبلي و زيدي- داراي احترام مي باشند و پيروان اين مذهب در انجام مراسم مذهبي طبق فقه خودشان آزادند و در تعليم و تربيت ديني و احوال شخصيه ( ازدواج ، طلاق ، ارث و وصيت ) و دعاوي مربوط به آن در دادگاه ها رسميت دارند و در هر منطقه اي كه پيروان هريك از اين مذاهب اكثريت داشته باشند، مقررات محلي در حدود اختيارات شوراها بر طبق آن مذاهب خواهد بود ، با حفظ حقوق پيروان ساير مذاهب .

وحدت از ديدگاه حضرت امام خميني (ره)

« جامعه را مي شود تشبيه كرد- افراد جامعه و خود جامعه را- به قطرات و نهرها و سيل و دريا . قطره باران يكي يكي وقتي كه ملاحظه بكنيد ، هر قطره اي وقتي كه از قطره هاي ديگر جدا باشد يك برگ را هم تر نمي كند ، يك قطره باران به قدر اينكه يك برگي را تر بكند نيست . اگر هم فرض كنيد كه ميليون ها قطره باشد ، اين قطره ها از هم جدا باشند ، هيچ اتصالي با هم نداشته باشند ، اگر چنانچه ميلياردها قطره وجود داشته باشد و اين ها قطره قطره باشند ، باز كاري از آن ها نمي آيد . هر قطره تا اجتماعي نباشد كاري از آن بر نمي آيد ، حالا اگر اتصال با هم پيدا كردند ، يك وقت اتصال شان يك مقداري است ، مثلاً در يك جايي كه قطرات آمده اند ، يك مقداري از اين قطرات با هم اتصال پيدا كرده اند وليكن به مقدار ديگري يا اتصال ندارند يا اتصال پيدا كرده اند ليكن آن ها ديگر به اين قطرات كه با هم متصل شده اند ، اتصال نداشته باشند ، آن يك جوي را ، يك نهري را تشكيل مي دهد ، آن هم يك نهري را تشكيل مي دهد يا اگر با هم اتصال پيدا نكرده باشند به همان قطره باقي دهد ، آن هم يك نهري را تشكيل مي دهد يا اگر با هم اتصال پيدا نكرده باشند به همان قطره باقي مي مانند . از اين نهر يك كاري بر مي آيد اما يك كار اساسي نيست از اين اتصالي كه بين اين قطرات پيدا شده است و يك نهري از آن درست شده است ، مي شود يك زميني را مثلاً آبياري كنند و به او كشتي بكنند ليكن محدود است انتفاع از آن ، آن نهر هم همين طور ، و آن قطرات اگر باشد كه هيچي . اما اگر چنانچه اين نهرها به هم متصل شد و يك سيلي و رودخانه اي راه انداخت ، قدرتش زياد مي شود . » ( صحيفه نور ، ج 4 ، ص 230 )

خداي تبارك و تعالي مي فرمايد من فقط يك موعظه مي كنم و آن اين است كه براي خدا قيام كنيد ، هم قيام كنيد ، هم قيامتان براي خدا باشد . اگر بخواهيد قيام شما يك قيام مثمر باشد ، نتيجه داشته باشد قيامتان منتهي به تفكيك و تجزيه و امثال ذالك نشود . تمام هم شما يك نقطه باشد و آن هم يك نقطه ماوراي طبيعت ، يك نقطه نامتناهي ، در همه چيز توجه به او داشته باشيد . اگر يك همچو مطلبي شد آن وقت قيام شما و نهضت شما يك نهضت اسلامي ، دوام دار براي اينكه پشتوانه اش دائم است ، چيزي كه پشتوانه اش دائم است ، دائم است .

من اين موعظه خداي تبارك و تعالي به انسان به لسان قرآن را دارم و به شما مي رسانم . اين موعظه به ما مي فهماند به اين كه بايد وحدت كلمه داشته باشيم ، وجهه ما يكي باشد : الله .«  ان تقوموا  الله  »قيام الله ، ديگر نمي تواند كه يكي كسي يك طرف برود يك كسي يك طرف ديگر . اگر ديديد كه در يك قيامي دسته دسته و حزب حزب و جبهه جبهه شد بدانيد كه خدا در كار نيست . اگر همه با هم متوجه به يك نقطه باشند دعوت به وحدت كلمه است به وحدت عقيده است . وحدت عقيده وحدت كلمه مي آورد ، وحدت عمل مي آورد . ( صحيفه نور ، ج 5 ، ص 510 )

او فرموده است كه بايد با هم باشيم ، اگر ما دنبال اين معني باشيم كه اطاعت اين امر خدا را بكنيم ، هركس حرفي بزند به گوش ما فرو نمي رود ، هر شايعه اي درست بكنند شايعه ها هم همه خنثي مي شوند ، هر دروغ پردازي كه بكنند ( تبليغاتي كه در خارج دارد مي شود و در هر جا ) همه اش خنثي خواهد شد ، براي اين كه اين پايه را محكم كرديم كه ما براي خدا وحدت داريم . ما وحدتمان براي اين نيست كه خودمان به جايي برسيم يك كاري بكنيم . ما- خدا فرموده وحدت داشته باشيد- براي او وحدت داريم و اين وحدت كه براي خدا است هر كيدي در مقابلش خنثي است . ( صحيفه نور ، ج 19 ، ص 208 )

وعده خداوند متعال بر آن است كه اخوت ايماني و دوستي و محبت با يكديگر ، موجب نجات است . انشاءالله كه همه مسلمين با هم برادر و همه ريشه هاي فساد از همه بلاد مسلمين كنده بشود و اين ريشه فاسد اسرائيل از مسجد الاقصي و از كشور اسلامي ما كنده بشود و انشاءالله تعالي با هم برويم به قدس و نماز وحدت بخوانيم . ( خطاب به شركت كنندگان كنگره قدس ، 18/5/59 )

اگر دشمنان ما همه قدرت هاي خودشان را هم جمع بكنند نمي توانند به يك ملتي كه همه با هم فرياد الله اكبر مي زنند اينها با آنها مقاومت كنند . ( خطاب به ميهمانان خارجي هفته وحدت )

برادران اهل سنت در كشورهاي اسلامي بدانند كه عمال وابسته به قدرت هاي شيطاني بزرگ خيرخواه مسلمين و اسلام نيستند و لازم است مسلمانان از آنان تبري كنند و به تبليغات نفاق افكنانه آنان گوش فرا ندهند . ( پيام به زائران بيت الله الحرام ، 21/6/59 )

از ايران صداي وحدت بلند مي شود و از حجاز صداي اختلاف از مركز وحي كه رسول (ص) در آنجا مردم را دعوت به اعتصام به حبل الله و وحدت فرموده است يك آخوند درباري صداي نفاق بر مي دارد و فرياد نفاق انگيز مي كشد و اين ايران كه به نظر آخوند مشرك هستند ، نداي وحدت از اين ايران بلند مي شود . ( خطاب به پرسنل ژاندارمري و اعضاي دادستاني انقلاب ، 27/9/60 )

طرح اختلاف بين مذاهب اسلامي از جناياتي است كه به دست قدرتمندان كه از اختلاف بين مسلمانان سود مي برند و عمال از خدا بي خبر آنان ، از آن جمله وعاظ السلاطين كه از سلاطين جور سياهروي ترند ، ريخته شده و هر روز برآن دامن مي زنند و گريبان چاك مي كنند و در هر مقطع ، به اميد آنكه اساس وحدت بين مسلمين را از پايه ويران نمايند ، طرحي براي ايجاد اختلاف عرضه مي دارند .   ( پيام به مناسبت حج ، 15/6/60 )

اما از دست آمريكا نبايد خيلي گله كنيم ، ولوام الفساد اوست ، لكن از كشورهاي اسلامي و از حكومت هاي اسلامي بايد شكوه كنيم و فرياد بزنيم . ( همان مآخذ )

اي مسلمانان جهان ... بر فرهنگ اسلامي تكيه زنيد و با غرب و غربزدگي مبارزه نمائيد و روي پاي خودتان بايستيد و بر روشنفكران غربزده و شرق زده بتازيد و هويت خويش را دريابيد و بدانيد كه روشنفكران اجير شده بلائي بر سرملت و مملكتشان آورده اند كه تا متحد نشويد ودقيقاً به اسلام راستين تكيه ننمائيد بر شما آن خواهد گذشت كه تا كنون گذشته است. (پيام به زائران بيت الله الحرام ، 21/6/59)

 

انسجام و اتحاد اسلامي در كلام رهبر

اعلام 12 تا 17 ربيع الاول توسط جمهوري اسلامي ايران ، به عنوان هفته ي وحدت ، نقش مهمي در ايجاد وحدت اسلامي داشته است . در حالي كه اهل سنت 12 ربيع الاول و شيعيان 17 ربيع الاول را تاريخ ولايت پيامبر اكرم (ص) داشته و جداگانه به برگزاري مراسم اين روز بزرگ و تجليل از آن مي پرداختند .

« اگر امروز ملت فلسطين دچار چنين سرنوشت تلخي شده است ، .... به خاطر اختلاف كلمه ي مسلمين است . اگر وحدت كلمه بود ، اين وضعيت به وجود نمي آمد . اگر عراق اسلامي زير چكمه ي اشغالگران درآمده است ، به خاطر اختلاف كلمه ي مسلمين است . اگر امروز كشورهاي خاورميانه با فريادهاي مستانه و مغرورانه ي آمريكا مستقيماً تهديد مي شوند ، به خاطر اختلاف مسلمين است و اگر مسلمين مي خواهند از اين خفت نجات پيدا كنند و اگر مي خواهند فلسطين را نجات دهند و اگر مي خواهند در افغانستان و عراق و ساير بلاد اسلامي ، دشمن نتواند جسم و جان مسلمانان را زير فشار قرار دهد ، راهش در وحدت كلمه و وحدت ملت ها ، دولت ها و وحدت شعارهاست . ( سخنراني رهبر معظم انقلاب ، 5/9/82 )

همچنين رهبر معظم انقلاب در ديدار با كارگزاران نظام و ميهمانان خارجي مي فرمايند : « توصيه ي من به عنوان يك خدمتگزار ، به عنوان آدمي كه توطئه ي دشمن را مي بيند و حس مي كند ، به براداران مسلمان اين است كه امروز اتحاد بين مسلمين ، براي مسلمين يك ضرورت حياتي است . شوخي و شعار نيست ، جداً بايد جوامع اسلامي با يكديگر اتحاد كلمه پيدا كنند و هم سو حركت نمايند . البته وحدت امر پيچيده اي است ؛ اتحاد يك كار پيچيده . ... معناي اتحاد بين ملت هاي اسلامي اين است كه در مسايل مربوط به جهان اسلام حركت كنند ، به يكديگر كمك نمايند و در داخل اين ملت ها ، سرمايه هاي خودشان را عليه يكديگر به كار نبرند .... از جمله عواملي كه مي تواند محور اين وحدت قرار گيرد و همه ي مسلمين مي توانند بر آن اتفاق نظر كنند ، تبعيت از اهل بيت پيغمبر است . » ( سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار با كارگزاران نظام و ميهمانان خارجي كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي ، 24/5/74 )

« دشمن مي خواهد ميان فرقه هاي اسلامي نزاع باشد ... نگذاريد اين وحدت خدشه دار شود . » ( سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه هاي نماز جمعه تهران ، 5/7/70 )

« امروز در عراق مي خواهند شيعه و سني را به جان هم بيندازند ، در پاكستان ، اين كار را مي خواهند بكنند ، در افغانستان اين كار را اگر بتوانند مي كنند ، در اين جا اگر بتوانند مي كنند ....

اين عواملي كه اختلاف افكني مي كنند ، نه شيعه اند ، نه سني ، نه به شيعه علاقه دارند ، نه به تسنن ؛ نه مقدسات شيعه را قبول دارند ، نه مقدسات سني را . » ( سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار هم انديشي علماي شيعه و اهل تسنن ، 25/10/85 )

 

 

 

فصل ششم

نتیجه گیری

در جامعه اي كه همه به فكر كمك و خدمت به انسان ها باشند فاصله طبقاتي از بين مي رود ، صفت برتري طلبي در عده اي ، تن پروري و محتاج ديگران شدن در گروهي و خيلي از انحرافات و كج روي هايي كه ناشي از فقر و تهي دستي است از بين مي رود . انسان هاي عالم و دانشمند ، علم و دانش خود را به ديگران مي آموزند و زمينه از بين رفتن جهل و ناداني فراهم مي شود و اجتماع به پيشرفت و دوري از ضعف فرهنگي خواهد رفت و صد البته جامعه آگاه و دانا به مراتب بهتر از اجتماعي است كه گروهي در آن عالم به علوم باشند و ديگران در جهل و ناداني . علامه مجلسي (ره) مي فرمايد : « علماء به هر مقدار كه در علم و كمال كاملتر باشند بايد به همان ميزان ، نسبت به مردم مهربان تر باشند و همين مهرباني و دلسوزي است كه آنها را به خدمت گزاري مي كشاند و عالم بايد وسيله ي تواضع و خدمت و مهرباني در دلهاي مردم راه پيدا كند و قلوب مردم را به طرف خود جلب كند تا بتواند آنها را هدايت كند و گرنه در هدايت مردم توفيقي به دست نمي آورد و اين را تجربه ثابت كرده است . » ( نوري همداني ، 1380 ج 1 ص 482 )

ما بايد براي اتحاد و انسجام مردم همه ي هوش و استعداد و تلاش خود را به كار گيريم ، زيرا بزرگترين رمز پيروزي همان انسجام اسلامي و ايستادگي در مقابل فرهنگ بيگانه استكبار است .

پيامبران الهي در دريافت و ابلاغ وحي معصوم بودند و دين الهي را به درستي به مردم مي رساندند و مردم را به راه راست هدايت مي كردند و اگر پيامبران الهي در دريافت و ابلاغ وحي معصوم نبودند و دين الهي را به درستي به مردم نمي رساندند مردم به انحراف كشيده مي شدند و افراد يك جامعه زماني مي توانند مسئوليت خود را به خوبي انجام دهند كه حس مسئوليت پذيري و تعهد داشته باشند و تحت تأثير هوي و هوس نفساني قرار نگيرند و مرتكب گناه و خطا و اشتباه نشوند .

« و اعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا واذكروا نعمه الله علي كم اذكنتم اعداء فالف بمن قلوبكم فاصبحتم بنعمه  اخوانا و كنتم علي شفا حفره من النار فانقذكم منها » : همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ، به ياد آوريد كه شما با هم دشمن بوديد و او ميان دل هاي شما الفت ايجاد كرد و به بركت نعمت او برادر شديد و شما بر لب حفره اي از آتش بوديد و خدا شما را از آن نجات داد . »

براي مبارزه با استكبار و رسيدن به كمال ، اتحاد و يك سويي ، لازمه حيات است و عقل و شرع بر اين ملازمه ، اتفاق دارند ، تفرقه راهي به سوي نابودي است و انسان تك رو ، تيشه به ريشه خويش مي زند و چنين كاري از ديدگاه خدا و فرد محكوم است و مؤمنان و خردمندان ، موظف به ايجاد حفظ وحدت و پرهيز از تفرقه اند .

در فرهنگ اهل بيت عليهم السلام وحدت ، معناي خاص خود را دارد و آن ، يكدلي و هماهنگي برگرد حق و تمركز همه نيروها براي تحكيم و برپايي حق و نابودي باطل است ، آنان كه سخن ياوه مي گويند و از حق روي گردانند ، گرچه اكثريت جامعه را هم تشكيل دهند تفرقه افكن و ضد حكومت آفرين و مخالف تشتت و تفرقه اند گرچه تعدادشان از انگشتان دست هم تجاوز نكند ، امير مؤمنان صلوات الله عليه مي فرمايد :

«  الجماعه اهل الحق و ان كانوا قليلا و الفرقه اهل الباطل وان كانواكثيرا » :« جماعت مركزيت اهل حق هستند اگر چه اندك باشند و تفرقه افكنان اهل ياوه اند اگر چه فراوان باشند . »

و منظور از رسول اكرم (ص) كه فرمود : « ان الجماعه رحمه و الفرقه عذاب »:« اين است كه اهل حق ، جماعت اصلي است و باطل گرايان ، وحدت شكن اند . همان هايي كه قرآن مجيد ، رسول اكرم (ص) را از آنان جدا كرده و فرموده است :

«  ان الذين فرقوادينهم و كانوا شيعاً لست منهم في شي ء» :« كساني كه آيين خويش را پراكنده ساختند و گروه گروه شدند ، تو هيچ رابطه اي با آنان نداري . » و ضمن مشرك خواندن تفرقه افكناني كه روي هوا و هوس و دنيا پرستي ، انشعاب ديني ايجاد مي كنند ، به مسلمانان هشدار مي دهد كه به هوش باشند و در چنين گردابي ، غرق نگردند :

« ولاتكونوا من المشركين*من الذين فرقوا دينهم وكانوا شيعاً» :« از مشركان نباشيد ، از كساني كه دين خود را پراكنده ساختند و دسته دسته شدند . »

جامعه كنوني ما بيش از هر زمان ديگر نيازمند دگرگوني در روش هاي تربيتي به منظور پرورش نسلي سازنده ، خلاق ، مستقل ، خداجو و آزاده است و اين نياز هنگامي برآورده مي شود كه ما نگاه خود را به تربيت و روش هايي كه به نام تربيت ديني در خانه و مدرسه به كار مي رود ، تغيير دهيم .

مسجد نمايشگاه نماز و مركز تبليغ و تثبيت حاكميت آن در جامعه است . وقتي جوانان صف هاي زيباي نماز جماعت را مشاهده مي كنند ، بي اختيار به سوي آن مي گرايند و راه پايشان به مسجد باز مي شود .

در جامعه اي كه قرآن الگو باشد و فضايل اخلاقي بر دل و جان مردم حاكم باشد ، مردم نسبت به يكديگر مهربان باشند ، گذشت و عفو داشته باشند به مال دنيا حرص نورزند ، اخلاص و تقوا داشته باشند ، به يكديگر حسد نورزند ، در مقابل راه پيشرفت يكديگر مانع تراشي نكنند در چنين جامعه اي مردم احساس آرامش و آسايش مي كنند .

در عصر حاضر که نظام سرمایه دارای به سر پرستی آمریکا، یکه تاز عرصه ی جهانی شده است، به شکل های مختلف می کوشد تا نظرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را بر تمام کشورهای جهان تحمل کند و فرهنگ واحدی متناسب با منافع دراز مدت خود بر جهان حاکم سازد.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سبب شده است که سلطه گران، بیشتر از آن جهت ترسناک باشند که قدرت جدیدی مقابل منافع نامشروع آنان، به نام جهان اسلام باشد؛ قدرتی  که از نظر فرهنگی با داشتن ارزش های قوی نظیر خدا پرستی، ظلم ستیزی، نوع دوستی، عدل و ... می تواند در برابر فرهنگ غربی قد علم کند. «بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودات هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است: اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد. » ( مركز مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي ، 1361 ، ج 15 ، ص 160 )

«انقلاب اسلامی موفق شد تا اندازه زیادی این تحول را در حوزه فرهنگ ایجاد کند که دین مقدس اسلام برای اداره دنیای مردم آمده است تا باطرح و نقشه ای که ارائه می کند، بشریت را به سعادت برساند. این دین توان برآوردن همه نیازهای مادی و معنوی  بشر را خواهد داشت». ( حشمت زاده ، 1378 ، ص 358 )

شعار معنویت گرایی و فرهنگ ایثار و مقاومت به برکت خون شهیدان در سراسر ایران طنین انداز شد و عنصر شهادت و جوشش خون امام حسین(ع) در طول تاریخ اسلحه ای شد در دست مردم مسلمان ایران تا غریبان را به وحشت اندازد و آن ها به فکر مقابله اساسی با این انقلاب و این مردم بیفتند.

ما باید برای اتحاد و انسجام مردم همه ی هوش و استعداد و تلاش خود را به کارگیریم، زیرا بزرگترین رمز پیروزی همان انسجام اسلامی وایستادگی در مقابل فرهنگ بیگانه است.

 

 

 


پيشنهادها

بايد ظرفيت اسلام ناب را ارتقاء دهيم وفرهنگ قرآن  را به عنوان فرهنگ برتر مطرح كنيم و به فرهنگ مهاجم تبديل كنيم . توجه به فرهنگ خودي و تقويت آن مي تواند ما را به گونه اي بسازد كه خدمت گزاري راستين براي انقلاب و اسلام باشيم . بايد ماهيت فرهنگ مادي گرايانه غرب و روحيه ي استكباري و سلطه جويانه ي آن ، و نيز نظام هايي را كه عليه ي ما توطئه مي كنند معرفي كنيم . اگر بتوانيم اين آگاهي را به مردم بدهيم طبيعي است كه آن ها هم با آگاهي برخورد مي كنند . بنابراين در آموزش هاي خود بايد دانش آموزان را علاوه بر اين كه به تفكر ، بحث و استدلال درباره ي مطالب درسي عادت دهيم ، آن ها را با فرهنگ و معنويات نيز آشنا كنيم . دانش آموزي كه فقط سرش توي كتاب است ، وقتي وارد دانشگاه مي شود ، خيلي سريع تحت تأثير قرار مي گيرد و مدرسه وي را براي پذيرش فرهنگ مهاجم مهيا كرده است .

 هنگامي كه معلم با لبخند گرمي از شاگردانش استقبال نمايد و كلاس را محل دوست داشتني و دل چسبي برايشان كند ، اين رفتارها باعث هدايت مطلوب رفتار آن ها خواهد شد . هايم گينات- پروفسور دانشگاه نيويورك- مي نويسد ، اولين تجربيات من به عنوان آموزگار ، به من آموخت كه :

« من مي توانم بخندم يا بخندانم ، صدمه بزنم و يا درمان گر و شفا دهنده باشم . در همه ي شرايط اين پاسخ هاي من است كه مي تواند بحراني را به اوج برساند و يا كاهش دهد ، از دانش آموز انسان بسازد و يا او را از انسانيت دور كند . » ( سي . ام . چارلز ، 1383 ، ص 53 ، چاپ اول )

يك معلم كه با شناخت دقيق و كاملي از قرآن كريم و هم چنين درك و فهم آيات اين كلام وحي ، دريافته است كه خطرناك ترين دشمن مسلمانان قوم يهود است ، و هم چنين با عنايت به رهنمودهاي مقام معظم رهبري و تحليل هاي سياسي انديشمندان و صاحب نظران به توطئه و ترفندهاي دشمنان عليه ي نظام جمهوري اسلامي پي برده است ، قادر است در كنار آموزش ، اين انديشه و فكر را به نسل جوان منتقل و بدين طريق « عمليات رواني دشمن » را خنثي نمايد .

معلم ، كلاس ، دانش آموز ، مدرسه ، خانه و جامعه ، چون حلقه هاي زنجيري به هم پيوسته اند كه هر كدام به نوعي در تحقق مقاصد عالي ملي و برنامه هاي متعالي آموزش و پرورش مؤثرند .

بارور كردن بذر اعتقاد ، ايجاد روحيه ي اميد به آينده ، مراقبت و هوشياري در برابر راديوهاي بيگانه و القاي اخبار بيگانگان در زشت نشان دادن چهره ي نظام ، دشمن شناسي و پرهيز از ساده لوحي در دانش آموزان از رسالت هاي بزرگ آموزش و پرورش است ؛ اما تحقق اين مهم مستلزم آن است كه فراگيران نيز فعالانه در جهت مطلوب حركت كنند.

با استناد به فرمايشهاي رهبر معظم انقلاب ما تكيه بر قرآن ، ايمان ، حجاب ، مقدسات ديني و استعدادهاي خداوندي و تلاش روز افزون مي توانيم مراحل رشد و تعالي را طي كنيم و به ياري خداوند همه ي موانع را از سر راه خود برداريم . يكي از نيازهاي نسل كنوني و به ويژه جوانان ما ، اين است كه درك و دريافتي درست از تحولات سياسي و اجتماعي جامعه خويش داشته باشند . اين مقصود برآورده نمي شود مگر اينكه منابع و تحليل هاي صادقانه و علمي در اختيارشان قرار بگيرد .

شبهات فكري و ديني فراواني در ذهن جوانان نقش بسته و آنان را به دنبال مكان هايي مي كشاند كه به شبهاتشان پاسخ دهد . يا راه اندازي گفتمان هاي ديني در مساجد و دعوت از استادان مجرب براي اين منظور جوانان حضور فعال تري در مساجد پيدا خواهند كرد و زمينه پاسخ به سؤالات آنان فراهم خواهد شد و اين امر موجب افزايش توان تحليل آنان در مباحث اعتقادي ، اخلاقي و اجتماعي شده و احساس شخصيت شان را جدي تر مي كند ؛ بدين ترتيب حضور آنان در مساجد پررنگ خواهد شد . پس نياز است كه در مساجد بيش از پيش جلسات گفتمان و مشاوره ديني تشكيل شود .

اگر مردم به ويژه جوانان و نوجوانان بدانند كه بعضي از مشكلاتشان در مسجد رفع مي شود ، طبيعتاً به مسجد روي مي آورند ، مثلاً اگر كلاس هاي رفع اشكال و تدريس خصوصي به شكل آسان در مسجد تشكيل شود با توجه به وضع مالي بعضي از افراد به شكل مثبتي جلوه مي كند .

براي مقابله با تهديدهاي دشمنان در خصوص تشكيل ناتوي فرهنگي ، مي بايست عرصه را در اختيار افراد دلسوز و متعهد بگذاريم . اگر بخواهيم نگاه خوشبينانه داشته باشيم ، ضريب اين حساسيت بسيار كم است و درباره شبيخون فرهنگي اين ضريب حساسيت به اندازه اي پايين است كه فعاليت هاي فرهنگي ما بسيار كند است .

براي مقابله با اين تهاجم نبايد اسلحه دست گرفت و سركوب كرد ، يادآور شد : فيلم هاي وارداتي براي ما تهديد است ، كتاب هاي ترجمه براي ما تهديد است . بازي هاي رايانه براي ما خطر دارد . دروسي را كه در دانشگاه ها تدريس مي شود ، تهديد است . فعاليت هاي هنري كه در اين چند ساله شكل گرفته براي ما تهديد است ، در نتيجه بايد مباني نظري براي اين تهاجم فرهنگي انديشيده شود .

بسيجيان در كارزاري فرهنگي بايد با اين هجوم و شبيخون مقابله كنند . امروز ما تدين و تمدن تاريخ ساز و فرهنگ و هويت ديني و ايراني مان را داريم و حريف نيز همچنان مبتني بر آموزه ها و تجهيزاتي كه به آن ها مجهز شده و با ابزار فرهنگ و سينما در ميدان است و در اين راستا گاه پنهان و گاه آشكارا حملات فرهنگي- هنري را آغاز كرده است چنانچه اخيراً فيلم هاي صريح و وقيح ضد ايراني و ضد اسلامي و حتي ضد دين را روانه سراسر دنيا كرده و مي كند .  بايد زمينه هاي وحدت ملل اسلامي را پديد آورد تا بتوان ظرفيت مبارزات فرهنگي جهان اسلام براي مقابله با استكبار جهاني را تقويت كرد .

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ

1- بابائيان ، عباس ، ( 1388 ) 400 نكته از تفسير نور ، تهران ، مركز فرهنگي درس هايي از قرآن ، چاپ دوم  .

2- پورسیف ، عباس ، (1379) ، خلاصه تفاسیر قرآن مجید ، انتشارات نیک آئین .

3- تبريزي، آقا ميرزا احمد ،(زمستان 1373 )، انهار جاريه، ناشر كتاب فروشي احمدي شيراز.

4- حشمت زاده، محمد باقر(1378)، چارچوبی برای تحلیل و شناخت انقلاب اسلامی، تهران، مؤسسه فرهنگی و دانش و اندیشه معاصر.

5- سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ، (1369) ، صحیفه نور ، تهران .

6- سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ، (1375) ، حدیث ولایت ، تهران .

7- سی . ام . چارلز ع‌مدیریت و کلاس داری جذاب ، ترجمه : شاپور امین شایان جهرمی و مرضیه ی امینی ، چاپ اول ، انتشارات کوشا مهر ، شیراز ، 1383 .

8- شفيعي سروستاني، اسماعيل(1385)، مثلث مقدس، چاپ اول، انتشارات هلالی، تهران.

9- شهيدي ، سيد جعفر ، ( 1367 ) ، نهج البلاغه ، انتشارات علمي و فرهنگي ، تهران .

10- صحیفه نور، تهران، شرکت سهامی چاپخانه وزارت ارشاد و اسلامی، ج8 ،ج 15، ج 21.

11- فرهادی ، محمد(1376) ، بسیج در اندیشه مقام معظم رهبری ، معاونت طرح و برنامه نیروی مقاومت بسیج .

12- فصلنامه ی علمی – آموزشی فرهنگیان بسیجی ، سال چهارم ، شماره 10 .

13- كليني، شيخ ابو جعفر محمد بن يعقوب، (بی تا ) اصول کافی ، ترجمه : سید جواد مصطفوی ، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت عليهم اسلام، ج 3، تهران.

14- گيلاني ، عبدالرزاق ، ( 1366 ) ، مصابيح الشريعه ، نشر صدوق ، چاپ سوم .

15- مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) (1380) ، بسیج در اندیشه امام خمینی(ره).

16- مجلسی ، ملا محمد باقر ، (1382)، بحارالانوار ، دارالکتب اسلامیه ، تهران ، ج 44، ج71  .

17- مدیریت فرهنگی پاسداران ، (1383) ، ایثار و از خود گذشتگی و راهبردهای تقویت آن ، معاونت فرهنگی سپاه ، چاپ اول .

18- مركز فرهنگي انقلاب اسلامي ، ( 1361 ) ، صحيفه نور ، تهران ، شركت سهامي چاپ خانه ، وزارت ارشاد اسلامي ، ج 8 ، 15 ، 21.

19- مطهری، مرتضی(1382)، صد گفتار، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، چاپ ششم.

20- مطهری، مرتضی، (1370) خاتمیت ، نشر صدرا ، تهران .

21- مطهری، مرتضی، (1377) پیرامون انقلاب اسلامی ، نشر صدرا ، تهران .

22- مطهری، مرتضی، (1364) امامت و رهبری ، انتشارات صدرا ، تهران .

23- مطهری، مرتضی، (بی تا) ولاء و ولایتها ، انتشارات  صدرا ، تهران .

24- مطهری، مرتضی، (1367) سیری در سیره ی ائمه اطهار ، انتشارات  صدرا ، تهران .

25- معاونت آموزشی نمسا،(1385 ) دانستی های عمومی مدیریت، چاپ اول.

26-  مکارم شیرازی ، ناصر (1370)، تفسیر نمونه ، دارلکتب اسلامیه، تهران.

27- نراقی، ملامهدی،(1369) علم اخلاق اسلامی، گزیده جامعه السعادات، انتشارات حکمت.

28- نوري همداني ، ( 1380 ) ، اسلام مجسم ( علماي بزرگ اسلام ) ، چاپ دوم / دفتر نشر فرهنگ اسلامي .

29- نيري، محمد يوسف، شرح و نشر رساله سبعين في مناقب امير المؤمنين(ع)، انتشارات نويد شيراز.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:اعجاز ادبی قرآن, :: 6:27 :: توسط : زرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم